Daimler och Benz

Bilen går över 200 år tillbaka i tiden på 1800-talet men slog förs igenom under 1900-talet då man insåg hur stor betydelse bilen hade, dels för att transporterar människor men också transportera varor och utnyttjas till tjänster för omgivningen.
Det var faktiskt en fransman, Joseph Gugnot, som tillverkade den första landgående fordonet, artillerivagn, som kallades för – Fardier à Vapeur, år 1769. Vagnen rymde 4 personer och körde i farten med 4 km/h och krävde stopp på 15 minuter för att fylla på vatten. Den visades sig inte vara till så stor användning och togs ut ur bruk rätt snart.
Därefter var det Storbritanniens tur som började experimentera men fordon drivna med ånga. År 1769 så ska Francis Moore uppfunnit en självgående vagn och tog ut tre patent på denna vagn. Det kom flera efterföljare som det är osäkert om dessa användes över huvud taget alls.
Men det var Richard Trevithick som faktiskt var den första som framställde en ångvagn som fick en praktisk betydelse. År 1796-97 blev den första modellen av ångvagnen klar. Vid sekelskiftet konstruerades den första ångvagnen för persontrafik av Richard, som var en ingenjör från Cornwall. Denna ångvagn fick sin första premiärtur på julafton 1799 och kunde transportera 7 personer.
Sedan under början av 1800-talet så fortsatte både England och Frankrike att tillverka liknande vagnar. Under 1820-talet så börjades dessa att användas för att ha en regelbunden trafik mellan städerna.
Under 1862 kom den första bilen med en förbränningsmotor som byggdes av fransk-belgaren Ètienne Leonoir. Bilen drevs av lysgas och lyckades under 1863 åka en sträcka på 9 kilometer på 3 timmar. För att vid ett senare tillfälle med ett nytt fordon åka en sträcka på 11 kilometer på 1½ timme.
Den första bensinmotorn kom 1870 och konstruerades av tysk-österrikaren Siegfried Marcus, denna var mest ett experiment. Det var först när Ottomotorn kom år 1878 som kunde konkurrera med de ångdrivna vagnarna.

Världens första motorcykel

Carl Benz är nog den som har satt mest avtryck i historien då han byggde en tvåtaktsmotor 1885 som drevs med gas år 1885. Och i slutet av året 1885 så utvecklade Benz en liten 0,85 hk stark fyrtaktsmotor, med elektrisk tändning och ytförgasare som kombinerades med en trehjuling för två personer. Den första som var att köra en längre biltur var Benz frun Bertha Benz år 1888.
Under samma tid helt oberoende till Benz, så konstruerade den tyska ingenjören Gottlieb Daimler 1883 och började experimentera men en bensinmotor och byggde 1885 ett tvåhjuligt fordon – världens första motorcykel. För att bygga 1886 ett fyrhjuligt fordon med 1,5 hästkrafter.
Daimlers fordon var baserat på en hästdroska där han monterade en motor mitt i vagnen och en styranordning som gick genom golvet ned till framaxeln och kunde köras på en jämn väg men en hastig upp till 18 kilometer i timmen.
Vid mitten av 1890-talet var det flercylindriga motorer med automatisk smörjning, ytförgasaren blev ersatt av strålförgasare, kylningen förbättrades och motorerna flyttades till den främre ändan av fordonet. Från 1906 hade bilarna hittat en egen formgivning, och var därför inte beroende av vagnarna som drogs av hästar, som tidigare fordonets konstruktion hade utgått ifrån.

Nu började amerikanarna vakna till liv. År 1908 så började Henry Ford tillverka T-Forden. Henry var först med att använda sig av löpandebandet principen 1910. Under 19 år producerades det drygt 15 miljoner T-Fordar.
Andra bilmodeller börja se dagens ljus, så som Volkswagen Typ 1 – i Tyskland från 1938 till 2003. Austin Mini som var en banbrytandemodell i sitt miniformat. Detta för att nämna några få bilmodeller som har satt sina spår i historien.
Lite kul fakta! Den första tävlingen på en landsväg mellan mekaniska fordon, ägde rum i USE i juli 1878. Då sträckan var 32,3 mil mellan Green Bay och Madison Wisconsin.
Den första biltävlingen med bensindrivna fordon arrangerades året 1894 av ett tidnings företag som fanns i Paris. Detta race var ett tillförlitlighetslopp mellan Paris och Rouen.
Sveriges bilhistoria

Volvo ÖV 4 

Det fanns inte så stort intresse för bilar i Sverige. Den första bensindrivna motorn kom till en industriutställning i Göteborg 1891. Det var en firma från Göteborg – Boye & Thoresen, som importerat en Panhard med en Daimlers motor från Frankrike. Denna bil ställdes ut på mässan.

Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning skrev en artikel om utställningen den 12 augusti 1891 – ”Firman Boye & Thoresen utställer även ett par mindre petroleummaskiner samt håller vidare, utanför utställningsområdet, igång mindre båtar, drifna med petroleummotorer, samt ett fyrhjuligt fordon, det första i sitt slag, där en dylik motor ersätter en dragare”.
Ungefär samtidigt så experimenterar bröderna Cederholm från Ystad med sina ångbilar. Sune Amilion som hade varit med 1891 och tagit hit den första bilen till utställningen i Göteborg, var en mycket inbiten bilentusiast lyckades med konststycket att övertala den mekaniska verkstaden Vulcan om att automobilerna var framtiden. Därför skulle de beställa en bil till Sverige för att se om de kunde tillverka egna automobiler.
Året 1899 införskaffade sig det svenska kungahuset sig den första bilen. Det var Gustaf V som köpte den tyska hästvagnslikande bilen. Men han gillade inte modellen. Så istället blev det Sveriges första motordrivna taxi. Då ökade intresset ute i Sverige för bilar men bilarna var mycket dyra.
Samma år så köpte Pripps bryggerier en lastbil och gav reklam åt företaget om att de hade framåtanda. Anledningen till att denna lastbil köptes var att de stackars kämpade bryggarhästarna

skulle värnas. I Stockholm sattes en buss in i trafik några veckor senare. Den kallades för – Bullerbussen, de järnskodda hjulen gjorde att fönsterrutorna och husen skakades sönder.
I början av 1900-talet så började antalet av bilar öka. 1903 fanns det fyra olika bilfabriker i Sverige – Scania i Malmö, Vabis i Södertälje, Tidaholm bruk i Västergötland och Söderbloms i Eskilstuna. Varuvagnar och lastbilar påstods vara framtidens fordon. Ambulanser och brandbilar blev populära. Utryckningstiderna blev nämligen så mycket kortare. När kungahuset började beställa ett antal lyxbilar, började de intresset ökas bland de som hade pengar, läkare, högre militärer och godsherrar.
Efter bilutställningen i Köpenhamn 1902 så ökades intresset nämnvärt. Stockholm var inte sena med att följa efter och hade utställningar för bil- och motorbåtar 1903, 1904 och 1907.

Saab 92

Det var bara de rika som kunde ha bil. Dessutom så fanns det inte många chaufförer att anställa. Men antalet bilar ökade och 1906 kom första kom den första automobilförordningen. 1907 blev det ett krav att ha körkort och ett registreringsnummer på bilen. Samma år så fanns det 662 bilar registrerade – 362 i Stockholm, resten i övriga landet.
År 1916 så fanns det total 5 837 bilar och då kunde de som ville köpa en bil välja mellan – elbil, ångbil eller förbrännings motordrivna. Under åren som gick så ökades det stadigt med antal bilar. Men det var fortfarande inte så många som hade en bil. De som ägde bil var mestadels de som var rika, åkerierna och taxinäringen. Så var det fram till 1950-talet, då slog massbilismen igång på bred front och bilen kom att bli nästan vars familj egendom.
Volvo är idag Sveriges största bilmärke. Det grundades av Gustav Larson och Assar Gabrielsson år 1926 som ett dotterbolag till SKF, men hade haft

planer på att bygga en bil redan 1924. Året 1927 kom den första serietillverkade bilen från fabriken. Det byggdes omkring 1 000 bilar per år. Bilen kostade 4 800 kronor. Och bilmodellen hette – ÖV 4, och var en 4-cylindrig öppen vagn.
Men personbilarna blev inte så populära utan det blev lastbils- och busstillverkningen som blev företagets viktigaste del fram till 1950-talet. Under 1950-talet så kom Volvo PV 444, som blev en succé, såldes nästan 200 000 exemplar. En annan försäljningssuccé kom på 1960-talet – Volvo Amazon, den såldes i cirka 667 00 exemplar.
Ett annat stort bilmärke är SAAB som grundades 1937 bland annat av Marcus Wallenberg Jr, Axel Wenner-Gren och Sven Wingquist. Det var faktiskt den svenska regeringen som ville att företaget skulle startas. Eftersom de ville skapa en säkrare tillverkning av svenska stridsflygplan. Efter andra världskriget så tillverkade SAAB flera klassiska stridsflygplan – Saab 29 Tunnan, premiärflygning 1948, Saab 32 Lansen och Saab 35 Draken, som premiär flög 1955. Tunnan lyckades sätta två världsrekord, 1954 och 1955. SAAB började sälja flyg till andra länder.
1949 så började de första personbilarna – Saab 92, serieproducerats, det var en bil med en tvåtaktsmotor på 764 kubik centimeter och med 25 hästkrafter. 1950 levererades den första bilen till en kund. 1959 kom Saabs första kombimodell – Saab 95, för att dröja 46 år innan nästa kombimodell släpptes. 1966 kom Saab första fyrtaktsmotor.
1983 var Saab tillverkades den 100 000:e turbobilen och var då världens största tillverkade av turbobilar. Nya härlig modeller kom under årens lopp – Saab 900 och Saab 9000 bland annat. Fram till 20110 då SAAB gick i konkurs.